Case study z przebudowy portalu Play

No i mam kolejny case, który chcę Wam polecić – chodzi o ostatni redesign portalu Playa.

To na co moim zdaniem szczególnie warto zwrócić uwagę w tym projekcie, to bardzo bliska współpraca z klientem – i to nie tylko z ludźmi od interactive’u, jak to zwykle bywa, ale także z osobami bezpośrednio odpowiadającymi za tworzenie oferty operatora. Wiele czasu spędziliśmy na wspólnych warsztatach, w czasie których my szkoliliśmy ich z projektowania do internetu, a oni przekazywali nam swoja wiedzę na temat rynku telecomów. Pojechaliśmy m.in. na parę dni do Krynicy Zdroju, aby tam w spokoju się razem warsztatować i integrować alkoholizować.

Wstępny koncept (którego byłem autorem, że się tak bezczelnie pochwalę 😉 ) uproszczenia portalu, nawigacji przez content i konfiguratorów ofertowych powstał w ciągu zaledwie dwóch dni i został później przemaglowany z każdej strony i zatwierdzony na pierwszych dwudniowych warsztatach z klientem. Pierwszą makietę, którą zrobiłem (albo jedną z pierwszych) znajdziecie na stronie 18 case-a. To działo się w grudniu 2009… Potem projekt przejęła Paulina Rzymska i dopracowała go w każdym szczególe, spędzając nad nim prawie rok – po drodze bardzo wiele założeń się zmieniło.

W procesie projektowania serwisu przeprowadziliśmy także badania z użytkownikami – testy na prototypie, a potem eye-tracking. Co ważne projekt jest cały czas modernizowany i ulepszany (monitoring statystyk, testy z użytkownikami prowadzone co kwartał).

Jestem naprawdę zadowolony z tego serwisu. Myślę, że udało nam się pokazać skomplikowaną treść w sposób przyjazny dla użytkownika – portal sprawia wrażenie prostego, choć oferta jest bardzo złożona, a liczba informacji ogromna. No i sprzedaje. Idealnie pewnie nie jest (jak zawsze – zaraz coś poprawimy), ale konkurencja ma sporo do nadrobienia!

8 komentarzy

  1. No nie jestem pewien, czy się udało. Owszem, wcześniej było dużo danych, ale łatwo było porównać poszczególne pakiety. W chwili obecnej jest to prawie niemożliwe. Dopuszczam oczywiście możliwość, że nie znajduję się w grupie docelowej, ale to właśnie nowa wersja strony zniechęciła mnie (dość skutecznie) do zmiany na tego operatora.

    Na stronie oferty prosta tabelka pozwalająca na porównanie poszczególnych pakietów zniknęła, a pojawiła się możliwość wyboru abonamentu. Super, tylko na jakiej podstawie mam dokonać tego wyboru, jeżeli nie mam zielonego pojęcia, co wchodzi w skład poszczególnych pakietów? Ba, myślałem, że informacje te pojawią się, gdy dokonam wyboru, ale widzę, że przy wyborze abonamentu najważniejsze są nie stawki połączeń, lecz to, jaki telefon jest mi proponowany i za ile.

    Jeśli to jest usability, jeśli ma ono polegać na ukrywaniu przed klientem kluczowych informacji pozwalających dokonać właściwego wyboru, to ja chyba jednak wolę, aby strony były totalnie nieużyteczne.

  2. Muszę przyznać, ze powyższa prezentacja to ogromna dawka porządnej roboty i doskonałe źródło inspiracji do pracy :).

    dzięki! 😉

  3. @Krzysiek Dróżdż

    „No nie jestem pewien, czy się udało. Owszem, wcześniej było dużo danych, ale łatwo było porównać poszczególne pakiety. W chwili obecnej jest to prawie niemożliwe. ”

    Ale z czym masz kłopot? Klikasz w taryfę w konfiguratorze i widzisz jej szczegóły. Poprzednio musiałbyś się przeklikać przez kilkanaście stron, bo każdy abonament był na osobnej stronie. (Poza tym oferta się mocno rozbudowała).

    „Na stronie oferty prosta tabelka pozwalająca na porównanie poszczególnych pakietów zniknęła”

    Wcale nie: http://www.playmobile.pl/pl/oferta/play-abonament/zestawienie/index.html

    „Ba, myślałem, że informacje te pojawią się, gdy dokonam wyboru, ale widzę, że przy wyborze abonamentu najważniejsze są nie stawki połączeń, lecz to, jaki telefon jest mi proponowany i za ile.”

    No, cóż dla większości klientów tak właśnie jest, choć stawki połączeń też tam przecież są. Haters gonna hate 😉

  4. @Maciek:
    OK, a jesteś w stanie mi znaleźć takie zestawienie dla klientów biznesowych? Przyznaję bez bicia, że moja opinia jest kreowana w oparciu o ten właśnie dział strony.

  5. @Krzysiek Dróżdż

    Fakt w biznesie nie ma, a powinno, jest link który daje 404 w jednym miejscu. Ale to nie z winy designu, ale jakiegoś przeoczenia przy edycji stron zapewne.

    Było od razu napisać konkretnie, gdzie ten błąd. Zgłoszę Playowi.

  6. @Maciek:
    Wybacz, dokładnie tak samo, jak dla Ciebie było oczywiste, że piszę o stronie klientów indywidualnych, tak i dla mnie było oczywiste, że piszę o klientach biznesowych (przyznaję, zakładałem, że strony te są w miarę podobne).

    PS. Przyznaję, strona dla indywidualnych jest całkiem całkiem. Część dla biznesowych, mam wrażenie, została trochę zaniedbana (nie wnikam z czyjej winy – zdaję sobie sprawę, że przy większych zespołach to nigdy nie jest proste zadanie). Szkoda, ale daje nadzieję, że może kiedyś i klienci biznesowi nie będą musieli się męczyć…

  7. Jestem abonentem play i przyznaję, że po przebudowie strona zyskała na przejrzystości i faktycznie łatwiej mi się po niej poruszać, natomiast jedna rzecz bardzo mnie irytuje.

    Mianowicie za każdym razem, kiedy wchodzę na stronę i chcę się zalogować do swojego konta – robię to 3,4 razy w miesiącu – szukam linku logowania. W prawym górnym rogu go nie ma, a oczekuję, że tam właśnie go znajdę – w końcu jest to jakaś konwencja.

    Myślę, że spokojnie można byłoby tam zmieścić przycisk albo przynajmniej jakoś go wyróżnić, bo obecnie jest to tylko link ukryty pośród innych odnośników.

    Ogólnie myślę, że zmiany jak najbardziej na plus.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *