Nowy portal TVP

W zeszłym tygodniu pojawił się w sieci nowy portal Telewizji Polskiej, którego byłem głównym architektem. Strona jest w tej chwili dostępna w wersji beta (pod adresem beta.tvp.pl), zapraszam więc do testowania, zgłaszania usterek i dzielenia się komentarzami.

tvp.png

Jak to zwykle bywa, gdybym miał projektować sam dla siebie niektóre rzeczy zrobiłbym trochę inaczej 😉 i nie wszystko wygląda tak, jakbym to sobie wymarzył, ale ogólnie jestem zadowolony z końcowego efektu. Miło jest też przeczytać generalnie pozytywne opinie branży, bo ten portal to kilka miesięcy bardzo ciężkiej pracy dla mnie, a potem dla wielu osób z ośrodka mediów interaktywnych TVP. (Taka strona to wbrew pozorom spore przedsięwzięcie organizacyjne). Oprócz zaprojektowania architektury informacji i funkcjonalności serwisu Komitywa przeprowadziła także badania usability z udziałem użytkowników na prototypie. Później projekt był wdrażany przez Telewizję Polską już całkowicie we własnym zakresie (tutaj szacun i pozdrowienia dla Andrzeja i Adama z OMI TVP 🙂 )

A jak Wam się podoba?

23 komentarze

  1. bardzo mi się podoba to, że w prawym górnym rogu, w boksie „wkrótce na antenie” domyślnie jest wyciszony dźwięk; czy główny boks [ten z trzema tabami] nie jest troche za wysoki?? według mnie dobrze by było, żeby było wyraźniej widać co kryje się poniżej; generalnie wrażenie bardzo dobre, przyjemna grafika, dużo czytelniejsza niż na dotychczasowej stronie;

    pozdrawiam 🙂

  2. niektórzy piszą że za mało tam web2.0, że nie ma stylu, że to, że tamto… jak dla mnie jest bardzo przyzwoicie, przejrzyście, prosto i co tu wiecej trzeba. po odsłonie nowego tvn.pl nowy tvp.pl wygląda o wiele lepiej

  3. Jestem na tak (swoje napisałem już na Mediarunie) :). Brawo za uświadamianie TVP i przeforsowanie poprawnych rozwiązań – znając branżę, nie łatwo było 😉

  4. haha Wrzosin to mnie rozczula w swoim komentarzu normalnie:

    „TVP wydaje się nie interesować zdaniem swoich użytkowników” – chyba wyznaje zasadę „użytkownicy to ja”. Czy należy go wyprowadzić z błędu? Choć pewnie jemu i badania nie udowodnią, że o zdanie jednak zapytaliśmy 😉

    Jak mnie zawsze cieszy to radosne pomijanie kwestii braku znajomości przesłanek biznesowych…

    Ale cieszy mnie też, że ogólnie nasza praca się podoba, moje gratulacje, panie Główny Architekcie 🙂

  5. Sekcja wideo: wszystkie odcinki: następne -> odświeża stronę = przerywa film i przewija stronę do góry.

    Moim zdaniem błąd krytyczny.

    Ta sama podstrona: zamieniłbym miejscami wymagania techniczne (które nie są jakieś kosmiczne, przez co większość userów nie będzie miała problemu z odtwarzaniem) z „zobacz inne” (chociaż tutaj powinny się znaleźć kolejne odcinki). Wtedy przełączanie po odcinkach odbywałoby się bez zbędnego przewijania strony.

  6. Dziękuję za miłe słowa 🙂

    beny:
    Chciałem, żeby istniała też możliwość zwinięcia (schowania) „telewizorka” jeśli ktoś nie ma ochoty go w ogóle oglądać, ale to nie przeszło.

    Projektowanie strony głównej było długim procesem – praktycznie każdy element na stronie miał kilkadziesiąt różnych wersji zanim klient i my byliśmy usatysfakcjonowani 😉 (Zwłaszcza dotyczyło to „telewizorka” i tzw. „głównego elementu promocyjnego” – w pewnym momencie były one nawet jednym boksem). Czyli norma przy pracy z dużymi instytucjami.

    Grzesiek:
    Racja, to miało w zamierzeniu dociągać się ajaxem bez zatrzymywania filmu.

    Co do wymagań technicznych – ich ważność na stronie odpowiada ich ważności z punktu widzenia wymagań biznesowych klienta.

    Więcej opinii można przeczytać tutaj:

    http://www.wirtualnemedia.pl/article/2504013_Specjalisci_o_nowym_portalu_Telewizji_Polskiej.htm

    http://wiadomosci.mediarun.pl/news/1973,Nowy_serwis_TVP_pod_lupa_ekspertow,group4

    (Gosia Olszewska z MRM-u chyba faktycznie zrecenzowała przez pomyłkę starą wersję strony autorstwa Artegence, a nie nową – Mediarun powinien na to zwrócić uwagę, ups…)

  7. Mi się nie podoba, postaram się napisać dlaczego u siebie. Na razie pod rozwagę na przykład:
    http://culturebox.france3.fr/
    To też tv publiczna.
    Przy czym oczywiście to nie jest wina architekta. Pewnie zrealizowaliście to co ustalono z Klientem najlepiej jak się dało

  8. „Ale użytkownicy wchodzą na strony telewizji żeby: sprawdzić program TV, znaleźć informacje (newsy, sport, pogoda), wypowiedzieć się na temat programu.”

    Twierdzisz tak, ponieważ wiesz lepiej, niż wyniki badań, przeprowadzone (nie, nie przez nas) na zlecenie TVP, prawda?

  9. Wrzosin,
    wszystko Ci się pomieszało i dlatego Twoja ocena jest nic nie warta 😉

    – Jakieś przebijające w tle pretensje do TVP o jej misję.

    – Żale z powodu Twoich niespełnionych potrzeb w rodzaju programu tvp na stronie głównej albo prognozy pogody, z czego robisz narodową tragedię. No bo Ty jesteś przecież modelowym użytkownikiem strony TVP i nie do pomyślenia żeby ktoś miał inne potrzeby niż Ty. Wrzosin wie najlepiej, czego chcą użytkownicy – tego co on. A tu niespodzanka: TVP przeprowadziło badania konsumenckie i wyszło z nich, że Twoje potrzeby nie należą do pierwszoplanowych ani popularnych.

    – Pretensje o to, że nie zostały spełnione Twoje wizje innowacyjności interfejsu, a moim zdaniem na przykład to całe szczęście. Jeśli culturebox.france3.fr ma być jakimś wzorem dla TVP.pl to ja wysiadam. To właśnie typowy przykład strony, która powstała dla jej dizajnera, a nie dla ludzi. Ładuje się to tak wolno, że się odechciewa, a znalezienie tam czegokolwiek byłoby masakrą. Owszem jest to dość oryginalne, ale odpowiedz sobie szczerze, czy jest to strona do której często byś wracał? I czy taka strona podobałaby się Twojej cioci Krysi spod Radomia, która nie przepuści żadnego odcinka „M jak miłość”?

    Wszyscy wiemy jaką instytucją jest Telewizja z Woronicza, jakie są jej flagowe programy i do jakich widzów je kieruje. Zastanów się z czym masz problem? TVP jest be? Jej widzowie są be, bo nie są wszyscy klonami Wrzosina? Czy strona jest be?

    Przypuszczam, że nie oglądasz TVP i masz gdzieś jej programy, dlatego nawet nie miałeś motywacji, żeby przejrzeć ten serwis zbyt dokładnie. Ale bijesz pianę, chociaż treści wideo jest tam pewnie o wiele więcej niż na wszystkich stronach, które polecasz.

    (Nie zrozumiałeś nawet, że serwis nie został przygotowany przez K2.)

  10. @eof: jakoś nie wierzę, żeby wszystkim innym telewizjom wychodziło w badaniach inaczej niż TVP. To znaczy w to akurat wierzę, bo badania można skopać do woli. Ale dziwne, że wszystkei inne telewizje robią coś innego, nie?
    @Maciek: 1. W końcu to publiczna, prawda? 2. Może badania nie były OK. A może misja telewizji to jednak nie jest tworzenie nowego plotka, nawet jeśli ludzie chcieliby oglądać tylko M jak Miłość i Gwiazdy na lodzie? 3. Do cultureboxa wracam, ale to (jak wiesz) nie ma znaczenia. Znaczenie ma to, że francuska trójka zrobiła za pieniądze podatników coś fajnego. A TVP za pieniądze podatników robi pudelka wideo. 4. Racja, K2/Komitywa zrobiła architekturę, produkował ktoś inny. 5. Faktycznie z zasięgiem TVP tu słabo 🙂

  11. Piotrek, jeżeli nie widzisz różnicy pomiędzy poszczególnymi telewizjami i według Ciebie wszyscy po prostu robią „coś innego”, to już nawet z tego wynika, że być może TVP celuje w inną grupę docelową z jej innymi potrzebami. Więcej na temat wyników badań, kiedy uda mi się spisać case study, jeżeli klient wyrazi zgodę na publikację takich danych.

    A podważanie wyników badań, ponieważ nie pasuje to do Twojej teorii… hmm, cóż, nawet nie będę komentować.

  12. Wrzosin,
    Nie masz zasięgu, to witamy na beta.tvp.pl 😀

    Jeśli Doda mało ambitna dla Ciebie, to proszę bardzo wchodzisz sobie na przykład na http://beta.tvp.pl/filmoteka i możesz obejrzeć dokumenty, których pojawiło się już dość sporo z tego, co widzę.

    Chcesz wiadomości, wchodzisz na http://beta.tvp.pl/informacje i możesz sobie obejrzeć wszystkie programy informacyjne TVP na żywo lub archiwalne.

    Nie jest to BBC, bo możliwości organizacyjne i realizacyjne jednak nie te, ani nie miała to być zajawkowa strona jak culturebox, bo to zupełnie inny scope i widownia, ale pod wieloma względami jest to coś unikalnego, co może się podobać.

    Pamiętaj, że to cały czas beta, na ile się orientuje także pod względem contentowym i redakcyjnym. Myślę, że będzie lepiej. A nowy portal informacyjny TVP Info jest w produkcji i nawet chyba będzie miał pogodę 😉

  13. Podoba mi się prosty projekt graficzny, ale co z tego, skoro każdy serial czy program publicystyczny ma swoją, zupełnie nie związaną z serwisem głównym szatę graficzną i nawigację.

    Podoba mi się, że dostępne jest dużo różnych programów i nawet filmy, ale co z tego, skoro mimo wielokrotnych prób w róznych przeglądarkach nie byłem w stanie żadnego z nich obejrzeć.

    Podoba mi się prosty formularz rejestracyjny, ale co z tego, skoro po rejestracji i poprawnej aktywacji konta nie udało mi się w ogóle zalogować. Wpisuję swój e-mail i hasło, klikam „Zaloguj się”, strona się przeładowuje i tyle. Żadnej informacji o błędzie, nic.

    Podoba mi się, że (przynajmniej teoretycznie) supportujecie Safari, ale co z tego, skoro do oglądania wymagany jest Windows.

    Waham się pomiędzy „porażka” a „wymaga jeszcze bardzo dużo pracy”. Czy mogę wiedzieć kto zadecydował o użyciu Windows Media Player zamiast normalnego playera Flash i jak taki wybór uzasadnił?

    Moim zdaniem bardzo symptomatyczna jest tabelka z wymaganiami technicznymi większa od samego filmu i zawierająca takie kwiatki jak „Legalna wersja Windows” oraz „W przypadku oglądania filmu online (streaming) łącze o minimalnej rzeczywistej przepustowości 512 kb/ps.”. Niech Pan na próbę zapyta kilku losowo osób wybranych osób czy ich łącze ma właśnie taką minimalną rzeczywistą przepustowość. Swoją drogą co to jest kb/ps? Kilobity na per second?

    Mam nadzieję, że włożycie w ten serwis jeszcze dużo pracy i zrobicie z niego coś, co przynajmniej będzie działało.

  14. @Pies
    “Podoba mi się prosty projekt graficzny, ale co z tego, skoro każdy serial czy program publicystyczny ma swoją, zupełnie nie związaną z serwisem głównym szatę graficzną i nawigację.”

    Takie było założenie biznesowe, że producenci programów tworzą dla nich subserwisy oparte o jeden skalowalny szablon, ale z własnymi skórkami graficznymi.

    “Podoba mi się prosty formularz rejestracyjny, ale co z tego, skoro po rejestracji i poprawnej aktywacji konta nie udało mi się w ogóle zalogować. Wpisuję swój e-mail i hasło, klikam „Zaloguj się”, strona się przeładowuje i tyle. Żadnej informacji o błędzie, nic.”

    Proszę to zgłosić do administratorów strony.

    “Podoba mi się, że (przynajmniej teoretycznie) supportujecie Safari, ale co z tego, skoro do oglądania wymagany jest Windows.”

    Na Macu działa to (słabo, ale jakoś) z flip4mac wmv. Niestety, bo…

    “Czy mogę wiedzieć kto zadecydował o użyciu Windows Media Player zamiast normalnego playera Flash i jak taki wybór uzasadnił?”

    DRM.
    (Prywatnie jak najbardziej zachęcam do wysyłania protestów w tej sprawie do TVP 🙂 )

  15. Teraz to same afery z TVP1 ale cóż się dziwić to firma, a jak się ją kiepsko prowadzi to i wyniki słąbe. brak efektywność, pachnie to molochem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *