Chcąc przeprowadzić badania użyteczności mobilnych serwisów internetowych albo aplikacji na telefony komórkowe napotykamy na wiele problemów:

  • Duża różnorodność platform.
  • Konieczność zrekrutowania respondentów korzystających z określonych typów słuchawek.
  • Trudność szybkiego przygotowania prototypów działających na urządzeniu mobilnym.
  • Problemy z podglądem i rejestracją akcji użytkowników korzystających z urządzenia mobilnego podczas badań (nie da się przecież w czasie godzinnej sesji cały czas zaglądać respondentowi przez ramię).

Do badań usability aplikacji mobilnych wykorzystuje się zwykle specjalne konstrukcje, w których na telefonie zamontowana jest kamera wideo filmująca ekran urządzenia.

Niestety tego typu rozwiązania sprawiają, że sytuacja badawcza staje się bardzo nienaturalna i użytkownikom trudno korzystać z telefonu w normalny sposób.

Co prawda zawsze można przeprowadzić testy na papierowych prototypach aplikacji, ale sposób ten nadaje się tylko do testowania wczesnych koncepcji, a nie pozwala na pełną ewaluację użyteczności gotowego produktu lub jego interaktywnej symulacji na docelowym urządzeniu.

W ramach działu User Experience K2 wypracowaliśmy ostatnio metodę badania aplikacji mobilnych, dzięki której użytkownicy mogą w zupełnie naturalny, swobodny i niezakłócony sposób korzystać z testowanego oprogramowania na telefonie, a podgląd ekranu urządzenia mobilnego jest zdalnie udostępniany przez sieć na ekran komputera. Odbywa się to całkowicie niedostrzegalnie dla respondentów. Przykładowe nagranie wykonane w ten sposób można zobaczyć na poniższym wideo.

Obraz z telefonu możemy łączyć ze zsynchronizowanym obrazem z kamery filmującej zachowania respondentów. Całość, łącznie z nagraniem audio przebiegu badania, jest rejestrowana na komputerze do późniejszej analizy.

Metoda sprawdza się bardzo dobrze na telefonach z systemem Symbian S60 (nowsze aparaty Nokia) oraz iPhone. Nie powinno być też żadnych problemów z urządzeniami działającymi pod systemem Windows Mobile. Jeżeli przyjrzymy się rankingowi firmy Gemius, która prowadzi już od dość dawna badania mobilnego Internetu, zobaczyny, że iPhone i telefony Nokia z Symbianem (E51, N95) należą obecnie do najpopularniejszych smartphonów wykorzystywanych do przeglądania sieci w Polsce.

Badania usability przeprowadzone tylko na dwóch modelach telefonów np. Nokia E51 i iPhone pozwalają na sprawdzenie jak z serwisem radzą sobie użytkownicy najpopularniejszych w Polsce platform reprezentujących zupełnie różne światy: stosunkowo niewielki ekran, fizyczna klawiatura oraz dość ograniczona przeglądarka, a z drugiej strony Safari oraz duży ekran multitouch.

Przeprowadziliśmy jak dotąd jedno komercyjne badanie opisywaną metodą. Testowaliśmy interaktywny prototyp dużego i dość skomplikowanego serwisu mobilnego (ponad 100 ekranów). Prototyp został przygotowany w edytorze Visual Studio .NET z wykorzystaniem ASP.NET Mobile Designer. Dzięki użyciu technologii .NET mogliśmy w łatwy sposób zasymulować pełną walidację formularzy po stronie serwera bez użycia JavaScript, z którym przeglądarki wielu telefonów mogą mieć problemy. Pilotażowe badanie poszło bardzo dobrze i poszerzyło naszą wiedzę 🙂

Wszystkich zainteresowanych badaniami lub przygotowaniem projektu serwisu bądź aplikacji mobilnej zapraszam do kontaktu.