W ubiegłym tygodniu firma, w której pracuję, czyli K2, opublikowała powyższe wideo z naszą wizją bankowości przyszłości, która skupia się na wykorzystaniu inteligentnego robota-asystenta (BankBota) i nowych możliwościach, jakie będą dostępne po wprowadzeniu dyrektywy unijnej PSD2 w Europie.
Zaczęliśmy pracować nad tym tematem ponad rok temu i nauczyliśmy się przez ten czas bardzo wiele o tym jak projektować boty dla dość skomplikowanych scenariuszy, z jakimi m.in. mamy do czynienia w bankowości. Wszystko zaczęło się od dwóch projektów wykorzystujących NLP (natural language processing), nad którymi rozpoczęliśmy pracę. W jednym z nich, dla pewnego polskiego banku, zaproponowaliśmy klientowi koncepcję systemu transakcyjnego będącego inteligentnym asystentem, z którym można porozmawiać o swoich finansach językiem naturalnym. Ten projekt niestety w końcu się nie wydarzył, ale my nie poddaliśmy się. Początkowo projekt nie miał formy chatu, raczej interfejsu wykorzystującego karty a la Google Now z rozbudowaną wyszukiwarką, ale z czasem ewoluował do obecnej formy. (Na pewno napiszę jeszcze więcej o tym, czego nauczyliśmy się projektując interfejs konwersacyjny dla bankowości. Update: Done.)
Za całą tą wizją stoją realne rozwiązania, o których rozmawiamy z klientami, i z największą chęcią porozmawiamy z Tobą, jeśli widzisz sens w wykorzystaniu botów, semantyki i NLP w Twoim biznesie 🙂
Nasz projekt spotkał się z niesamowicie pozytywnym przyjęciem na całym świecie i wzbudził zainteresowanie ludzi z takich firm, jak m.in. frog design, Huge Inc., R/GA, Fjord, Target, centrali Microsoftu, Deloitte Digital Australia (ich wpis o K2 Banku został skasowany, kiedy dowiedział się o tym po kilku dniach oddział polski, co jest dość zabawne), czy JPMorgan Chase. I niezwykle miło jest otrzymywać wyrazy uznania od np. dyrektora kreatywnego DDB Tribal Athens, czy Head of Digital jednej z większych grup ubezpieczeniowych w UK, albo szczegółowe pytania o BankBota i mobilne płatności od studentów politechniki z Indii 🙂
Więcej:
- na Medium: The Future of Digital Banking
- w Chatbots Magazine: What We Learned Designing a Chatbot for Banking (wpis został polecony w newsletterze Smashing Magazine - miło!)
- w AdMonkey: K2 Bank, czyli wizja przyszłości w bankowości
- w Press: K2 tworzy bankowego bota - K2 Bank
- w amerykańskim serwisie Motherboard (Vice): Bank Bots Are the Future of Banking
- w Fintek.pl: Polska wizja bankowości nowej generacji
- i coś tam po arabsku, chińsku i szwedzku 😉
“The Future of Digital Banking” by @macieklipiec https://t.co/YojT5nzeXh #chatbots #bots #ai #ml #nlp
— Joe Toscano ⚡️ (@realjoet) December 3, 2016
This is soo good and makes me jealous!! — The Future of Digital Banking – K2 Product Design — https://t.co/CZzAaf4Jn9
— Thomas Veit (@TommyHoliday) November 30, 2016
THIS IS COMPLETELY BRILLIANT - great design thinking! “The Future of Digital Banking” by @macieklipiec https://t.co/yks9O7UL3X
— Jim🔹Hill (@jimhilluk) December 1, 2016
Fantastic approach! - “The Future of Digital Banking” by @macieklipiec https://t.co/UrtPqmIZ6p
— Rodolpho Henrique (@rodhzz) December 1, 2016
Great product design... “The Future of Digital Banking” by @macieklipiec https://t.co/k91XOXYkIR
— Luis Salinas (@AskLuisSalinas) November 30, 2016
So awesome! Great inspiration! https://t.co/4Zk7KVxQg8
— Karol (@karoldulat) November 30, 2016
fave read of the week - “The Future of Digital Banking” by @macieklipiec https://t.co/iiQ4XBm87S
— daphne tan (@daph_tan) December 1, 2016
Online banking feels so last season, when #UI could be like this BankBot on all devices #conversationalbanking #PSD2 https://t.co/WWnc73NInD
— Pia Helminen (@piahelminen) December 3, 2016
Ależ to jest dobre. #UX #Bot #Bank https://t.co/ILjElS76a5
— Marcin Woźny (@MarcinWoznyUX) November 30, 2016
The thinking and design behind a digital bank of the future https://t.co/QDHbkTv6Jk pic.twitter.com/3zyRObJOhw
— Marvel (@marvelapp) November 30, 2016
Bank Bots Are the Future of Banking (Dec-2016) https://t.co/OOkYmYPZ9j pic.twitter.com/7fEmlkvqFT
— Bots by VB (@BotsbyVB) December 8, 2016
“Processes with many options are hard to adapt for conversational UIs.” Lessons Learned With a Chatbot for Banking. https://t.co/RJq5xmtmsr
— Smashing Magazine (@smashingmag) February 3, 2017
Mimo wszystko boty mnie cały czas przerażają. Kusząca przyszłość ale jednak jestem pełna obaw do czego to może doprowadzić.