Bardzo często jestem pytany o to, jakie książki związane z UX mogę polecić. Więc oto i jest: moja lista. Cześć pozycji pewnie pominąłem przez zapomnienie, część pominąłem celowo, pewnie warto by było tę listę, co jakiś czas odświeżać, co postaram się robić. (Zawsze też możesz mnie śledzić w serwisie Goodreads.)
Na początek
- Donald Norman - "The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition" (obowiązkowy klasyk)
- Donald Norman - "Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things" (drugi klasyk)
- Dan Saffer - "Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices" (bardzo fajne wprowadzenie do tematu)
- Steve Krug - "Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability" (książka bardzo często polecana jako najlepszy wstęp do usability - co prawda od lat nie miałem jej w ręku i nie wiem, jak bym ją teraz ocenił, prawdopodobnie jest potwornie przestarzała)
- Marcin Sikorski - „Interakcja człowiek-komputer” (więcej tutaj)
Projektowanie interakcji/UX
- Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin - "About Face: The Essentials of Interaction Design" (gruba encyklopedia)
- Jef Raskin - "The Humane Interface: New Directions for Designing Interactive Systems" (dość ciężkie, ale warto)
- Bill Buxton - "Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design"
- Dan Saffer - "Microinteractions: Designing with Details" (więcej tutaj)
- Luke Wroblewski - "Web Form Design" i "Mobile First"
- Ethan Marcotte - "Responsive Web Design"
Product Design i Product Management
- Marty Cagan - "INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love"
- Matt LeMay - "Product Management in Practice: A Real-World Guide to the Key Connective Role of the 21st Century"
- Richard Banfield, Martin Eriksson, Nate Walkingshaw - "Product Leadership: How Top Product Managers Launch Awesome Products and Build Successful Teams" (choć to średnia pozycja, chaotyczna i pełna banałów, no ale nie ma wiele na ten temat)
- Roberto Verganti - "Overcrowded: Designing Meaningful Products in a World Awash with Ideas"
- Roberto Verganti - "Design Driven Innovation: Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean"
- Eric Ries - "The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses"
- Jeff Gothelf, Josh Seiden - "Lean UX: Applying Lean Principles to Improve User Experience"
- Jake Knapp - "Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days"
- Alexander Osterwalder, Yves Pigneur - "Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers"
Service Design i okolice
- Andy Polaine, Lavrans Løvlie, Ben Reason - "Service Design: From Insight to Implementation"
- Mark Stickdorn, Marc Stickdorn, Jakob Schneider - "This is Service Design Thinking: Basics-Tools-Cases" (więcej tutaj)
- Peter Merholz, Todd Wilkens, Brandon Schauer, David Verba - "Subject To Change: Creating Great Products & Services for an Uncertain World: Adaptive Path on Design"
- Andrea Resmini, Luca Rosati - "Pervasive Information Architecture: Designing Cross-Channel User Experiences"
- „Service Design”, redakcja Jan Fazlagić (chyba pierwsza książka w Polsce na ten temat, w której znalazł się też mój krótki tekst 🙂 )
Tzw. "case-y"
- Victor Lombardi - "Why We Fail: Learning from Experience Design Failures"
- Ken Kocienda - "Creative Selection: Inside Apple's Design Process During the Golden Age of Steve Jobs"
- Ken Segall - "Insanely Simple: The Obsession That Drives Apple's Success"
- Adam Lashinsky - "Inside Apple: How America's Most Admired and Secretive Company Really Works"
- Brad Stone - "The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon"
- Steven Levy - "In The Plex" (o Google)
- David C. Robertson - "Brick by Brick: How LEGO Rewrote the Rules of Innovation and Conquered the Global Toy Industry" (więcej)
- Ed Catmull - "Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration" (historia Pixara - więcej)
- Tom Kelley - "The Art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO, America's Leading Design Firm"
- Jeffrey Liker - "The Toyota Way: 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer"
- Michael A. Hiltzik - "Dealers of Lightning" (historia laboratorium Xerox PARC, czyli początki internetu i graficznych interfejsów użytkownika)
- David Kushner - "Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture" (historia iD Software - fajne!)
Design ogólnie - takie różne
- Henry Dreyfuss - "Designing for People" (industrial design circa 1955 i ciągle aktualne)
- Victor Papanek - "Design for the Real World: Human Ecology and Social Change" (klasyczna pozycja dotycząca odpowiedzialności projektanta)
- Cennydd Bowles - "Future Ethics" (o etyce tworzenia produktów technologicznych)
- Mike Monteiro - "Design Is a Job" (więcej tutaj)
- Michael Bierut - "Now You See It and Other Essays on Design"
- Matthew Frederick - "101 Things I Learned in Architecture School" (więcej tutaj)
- Bruce Sterling - "Shaping Things" (więcej tutaj)
- Marcin Wicha - "Jak przestałem kochać design"
Projektowanie interfejsów urządzeń
- Mike Kuniavsky - "Smart Things: Ubiquitous Computing User Experience Design"
- Dan Saffer - "Designing Devices"
- Dan Saffer - "Designing Gestural Interfaces: Touchscreens and Interactive Devices"
- Donald Norman - "The Design of Future Things"
- Adam Greenfield - "Everyware: The Dawning Age of Ubiquitous Computing"
Badania
- Mike Kuniavsky, Elizabeth Goodman, Andrea Moed - "Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research"
- Indi Young - "Mental Models" (ciekawa metoda, bardzo źle napisana książka)
- Philip Graves - "Consumerology: The Market Research Myth, the Truth About Consumers, and the Psychology of Shopping" (research może być świetny, ale bardzo często jest robiony źle i ze złych powodów)
- Jan Chipchase - "Hidden in Plain Sight: How to Create Extraordinary Products for Tomorrow's Customers"
Psychologia
- Jeff Johnson - "Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Guidelines"
- Susan Weinschenk - "100 Things Every Designer Needs to Know About People" i "Neuro Web Design: What Makes Them Click?" (więcej)
- Barry Schwartz - "The Paradox of Choice"
- Daniel Kahneman - "Thinking, Fast and Slow"
- Mihaly Csikszentmihalyi - "Flow"
- Robert B. Cialdini - "Influence"
- Jeff Hawkins - "On Intelligence"
Reklama
- Luke Sullivan - "Hey, Whipple, Squeeze This: The Classic Guide to Creating Great Ads"
- Jon Steel - "Truth, Lies, and Advertising: The Art of Account Planning"
- Robert Solomon - "The Art of Client Service: The Classic Guide, Updated for Today's Marketers and Advertisers"
- Mark Tungate - "Adland: A Global History of Advertising"
- Andrew Cracknell - "Real Mad Men: The Remarkable True Story of Madison Avenue's Golden Age"
- David Ogilvy - "Ogilvy on Advertising"
- David Ogilvy - "Confessions of An Advertising Man"
- "Długa podróż w bardzo krótkim czasie. Biografia Andrzeja Bukowińskiego." (więcej o bohaterze)
Fikcja dla inspiracji 🙂
- William Gibson - "Neuromancer" (i inne - już retro, ale klasyka: "the future is already here — it's just not very evenly distributed")
- Arkadij i Borys Strugaccy - "Piknik na skraju drogi" (naprawdę obce "interfejsy")
- Philip K. Dick - "Ubik", "Trzy stygmaty Palmera Eldritcha", "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?"
- Vernor Vinge - "Rainbows End: A Novel With One Foot In The Future" (wearables w nie tak odległej przyszłości, więcej tutaj)
- Shumeet Baluja - "The Silicon Jungle: A Novel of Deception, Power, and Internet Intrigue" (o fikcyjnej firmie wzorowanej na Google, bardzo aktualne w czasach "big data")
- Neal Stephenson - "Snow Crash"
- Charles Stross - "Accelerando"
- Walter Jon Williams - "Aristoi"
- Bruce Sterling - "Holy Fire"
- Gary Shteyngart - "Super Sad True Love Story: A Novel"
- Nathan Shedroff, Christopher Noessel - "Make It So: Interaction Design Lessons from Science Fiction"
Bardzo lubię książki z wydawnictwa O’Reilly, więc do pokaźnej listy dopiszę nową pozycję Jaime Levy, Strategia UX.
Dodałabym jeszcze “100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach”, dostałam ostatnio w prezencie
No to brakuje na pewno jednej pozycji rodzimego autora 😉 http://aboutproducts.pl/blog/jak-stac-sie-lepszym-projektantem-ux-recenzja/
Super lista, wielkie dzięki! Szkoda, że na polskim rynku jest nadal bardzo niewiele książek z zakresu UX…
[…] Proces Rezultat Wyzwanie Proces iv. Książki o UX | user experience design. […]
[…] http://uxdesign.pl/ksiazki-o-ux/ […]
@Dawid Pominięte zostały rzeczy, które moim zdaniem źle się zestarzały i są mało przydatne, typu książki Jacoba Nielsena, czy słynny “polarny miś”, jak również wiele płytkich książek na temat “design thinking”, poradników kreatywności, czy szybko starzejących się poradników “jak projektować dobre sajty”.
@Magda Kiepskie tytuły staram się wypierać z pamięci 🙂 Te na tej liście, to pozycje od rewelacyjnych do co najmniej “może szału nie ma, ale warto poznać”.
Dzięki za listę, podział na zagadnienia jest bardzo przydatny. Są jakieś tytuły, które zdecydowanie odradzasz (bo np. znalazłeś w nich mnóstwo błędów?).
Świetna lista. Wiele z tych pozycji znam, ale o części w ogóle nie słyszałem. I oczywiście jestem ciekaw, jakie tytuły zostały pominięte celowo…
[…] UX Design Books’ Listing […]
Od dawna takiej listy poszukiwałam, dzięki 🙂
Dla mocniej zainteresowanych książkami badawczymi, można zajrzeć też tu http://www.pinterest.com/PaulinaMakuch/ux-research-books/ 🙂