January 27, 20086 Comments

Eye-tracking i Quake 2

Krótki film przedstawiający możliwość sterowania grą Quake za pomocą ruchów gałek ocznych przy wykorzystaniu eye-trackera Tobii 🙂

Więcej na temat interakcji wzrokowej w grach można poczytać w artykule naukowców z Queen's University w Ontario w Kanadzie: Use of Eye Movements for Video Game Control (PDF).

 

January 17, 20082 Comments

Bad Usability Calendar 2008

Jest już do ściągnięcia wersja na nowy rok kalendarza usability od norweskiej firmy Netlife Research. Jak w poprzednich latach na każdy miesiąc jeden przykład złego dizajnu 🙂

January 13, 20087 Comments

Projektowanie nawigacji

Temat projektowania nawigacji budzi ogromne poruszenie wśród ludzi zajmujących się webdesignem. Wiele osób zastanawia się jakie menu jest najlepsze? Po lewej czy po prawej? Po lewej czy może na górze? Inni próbują udzielić odpowiedzi podpierając się różnymi argumentami. Moim zdaniem jedyną sensowną odpowiedzią na to pytanie jest: takie menu, które najlepiej pasuje do treści i struktury serwisu. O dobrych praktykach można mówić najwyżej w przypadku różnych typów stron, a i to ostrożnie - idealne rozwiązania nadające się do wszystkiego nie istnieją.

Zawsze najważniejszy jest content. Graficzne i funkcjonalne rozwiązanie menu jest sprawą wtórną wobec treści i jej struktury. Projektowanie złożonych serwisów WWW zaczyna się od stworzenia struktury: grup i podgrup stron oraz powiązań między nimi. Należy poznać dobrze potrzeby użytkowników i pogrupować zawartość serwisu w sposób najbardziej dla nich intuicyjny, w czym mogą pomóc badania takie jak sortowanie kart (card sorting) czy przygotowanie diagramów podobieństwa (affinity diagramming). W momencie gdy mamy ustaloną treść, jej strukturę (drzewo strony) i nazewnictwo działów, można powiedzieć ile szablonów stron będzie nam potrzebnych oraz co będą zawierały. Dopiero wtedy przychodzi pora na zastanawianie się nad doborem najlepszego menu do nawigowania po naszej treści. (Oczywiście przy projektowaniu menu może się okazać, że konieczne będzie wprowadzenie zmian w strukturze.)

Postanowiłem opisać krótko kilka najbardziej popularnych typów nawigacji globalnej w serwisach internetowych z ich zaletami i wadami w postaci pięciu nie-do-końca-patternów. Każde z tych menu (czy rodzajów nawigacji) znajduje swoje zastosowanie i w konkretnym przypadku może okazać się tym najlepszym rozwiązaniem.

Read more

January 10, 20081 Comment

Nokia: najpierw obserwacja, później projektowanie

Natknąłem się na ciekawą prezentację na temat celów i priorytetów firmy Nokia związanych z projektowaniem. Jej autorzy to Keith Pardy (Senior Vice President, Nokia Strategic Marketing) i Alastair Curtis (Chief Designer w Nokia), jest to więc mariaż marketingu i dizajnu na wysokim szczeblu. Prezentacja ma charakter krótkich haseł, ale warto zwrócić uwagę na to, co to za hasła! Naczelny cel firmy nie należy do skromnych: stać się najbardziej kochaną i podziwianą marką na świecie 🙂 Co ma do tego doprowadzić? Oto wynotowanie głównych zasad projektowania w Nokia, traktowanych zarazem jako wartości dla brandu na poziomie strategicznym:

  • Observe then design
  • Organize around needs
  • Multidisciplinary teams & collaboration
  • Rapid prototyping
  • Our ultimate goal: products people fall in love with
  • Simply beatiful objects that simply work

December 20, 20074 Comments

Koniec czytania instrukcji?

Oto film demonstrujący pomysły firmy BMW na wykorzystanie tzw. rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality).

Augmented reality w odróżnieniu od rzeczywistości wirtualnej (virtual reality) polega na nałożeniu obrazu generowanego komputerowo na obraz rzeczywisty, co pozwala na wiele użytecznych zastosowań.

December 13, 20073 Comments

Zbuduj ekran multidotykowy

Dzisiaj coś dla majsterkowiczów 🙂 Johnny Chung Lee demonstruje jak domowym sposobem stworzyć "ekran" multidotykowy wykorzystując do tego kosztujący około 150 PLN kontroler do konsoli Wii, a dokładnie wmontowaną w niego kamerę podczerwoną (sama konsola nie jest potrzebna, kontroler należy podłączyć do komputera przez bluetooth).

Więcej informacji i oprogramowanie napisane przez Johnny'ego, które obsługuje tę konfigurację do pobrania na jego stronie.

December 12, 20073 Comments

Vodka Kalashnikov

Wódka jak wódka, ale jaki experience 😉

www.vodkakalashnikov.com

December 8, 20071 Comment

Badania RITE

RITE czyli Rapid Iterative Testing and Evaluation (Szybkie Iteracyjne Testowanie i Ewaluacja), to metodyka badania użyteczności prototypów stworzona przez Michaela Medlocka w laboratoriach Microsoftu. Sam sposób prowadzenia testów z udziałem użytkowników jest standardowy, specyfika tej metody polega na natychmiastowym wykorzystywaniu zebranych od osób badanych informacji do optymalizacji projektu.

Read more

November 21, 20072 Comments

Jakob Nielsen o wydatkach na usability

Jeden ze swoich ostatnich felietonów z cyklu Alertbox Jakob Nielsen poświecił kosztom użyteczności. Tekst ten jest warty polecenia osobom, które zastanawiają się nad tym ile pieniędzy powinny przeznaczyć na polepszenie użyteczności w projekcie.

Znany z popierania niskobudżetowego discount usability Nielsen tym razem zaleca zwiększenie wydatków na użyteczność przy dużych projektach. ("For big projects, expensive usability can pay off.")

Wydatki o jakich mówi Nielsen to $10 000 jako "cheap usability" i $40 000 w przypadku "expensive approach". Nie jest to zatem jakoś kosmicznie odległe od warunków polskich, choć dolna granica z pewnością nie jest tu najtańszym możliwym rozwiązaniem... Warto także wziąć poprawkę na to, że Nielsen pojmuje wydatki na usability jako koszty konsultingu, audytów i badań z udziałem użytkowników, nie włączając w to kosztów samego projektowania serwisu lub aplikacji.

Read more

November 20, 20071 Comment

Kindle wcale nie taki fajny?

Pomysł na elektroniczny papier narodził się w latach 70-tych w słynnym laboratorium PARC Xeroxa, gdzie powstał też graficzny okienkowy interfejs użytkownika i pierwsza myszka. Zalety e-papieru to jakość wyświetlanego tekstu równa dobremu drukowi, możliwość czytania "pod słońce" i brak odbijających się w ekranie źródeł światła oraz bardzo niski pobór energii. Czy korzystający z e-papieru nowy czytnik e-booków Amazon - Kindle będzie wreszcie przełomem, który spopularyzuje tę technologię, znaną od dawna, lecz wciąż nie mogącą się przebić do masowego użytku?

Read more

ixdf-logo-full-expanded 1

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023