Zajmuję się ostatnio projektowaniem aplikacji mobilnej i musiałem zagłębić się mocniej w dokumentacje interfejsów użytkownika od producentów różnych platform. Wnioski są takie, że nie wszystkim firmom zależy w równym stopniu na jakości programów pisanych pod ich system. A powinno, bo przecież dobrze zaprojektowane, użyteczne i trzymające się standardów aplikacje, to korzyści i dla użytkowników, i dla developerów, i dla producenta. Konsument kupujący telefon nie oczekuje obecnie już tylko fajnego urządzenia, ale i możliwości korzystania z jak najlepszych aplikacji.

Oto mój ranking specyfikacji 🙂

  1. iPhone i iPad - mają dokumentację wzorową, co nie dziwi, znając podejście Apple do user experience swoich produktów. "Human Interface Guidelines" dla iPhone'a oraz iPada są dokumentami zupełnie wydzielonymi od technicznej dokumentacji developerskiej. Opisują wszystkie standardowe elementy GUI, zawierają też sugestie dotyczące UX aplikacji i ich funkcjonalności. Całość dokładnie i prosto napisana, z przykładami. Wszystko to sprawia, że projektowanie na urządzenia Apple jest przyjemnością i jeśli chcemy mieć interfejs w pełni systemowy przypomina budowanie z klocków.
  2. Windows Phone 7 - czyli nowe Windows Mobile. Widać, że Microsoft uczy się od Apple. "Windows Phone UI Design and Interaction Guide" (PDF) to bardzo dobrze dopracowany konkretny i szczegółowy dokument. Zobaczymy jak będzie z samym systemem 😉
  3. Blackberry - dobrze przygotowana i szczegółowa specyfikacja UI (PDF) z dobrymi praktykami.
  4. Nokia - ta firma dostarcza dużo dokumentacji, ale panuje w niej równie duży bałagan. Zamiast jednego rozwijanego dokumentu, mamy dziesiątki różnych artykułów. Trochę czasu zajęło mi dokopanie się do konkretów. Poza tym dokumentacja jest dość przestarzała, no ale i sam Symbian nie jest pierwszej świeżości. Plus, za to, że Nokia oferuje wzorniki do tworzenia makiet dla systemów S60 i S60 Touch.
  5. Android - tutaj niestety jest najsłabiej. Dokumentacja UI jest dość lakoniczna, zajmuje się bardziej projektowaniem graficznym (ikony), niż funkcjonowaniem interfejsu i UX. Czytam, że "menu i screeny mogą nie wyglądać tak jak na ilustracji w dokumencie; mogą być różne w zależności od wersji Androida lub urządzenia". I tyle. Niestety wydaje się, że projektując na Androida trzeba często zgadywać jak coś ma wyglądać albo wymyślać własne rozwiązania dla rzeczy, które powinny być zdefiniowane przez twórców systemu. Widać, że Google skupia się na programistach, a interfejs to dla nich rzecz drugorzędna i dopiero zabierają się za ten temat ("The Android UI team has begun developing guidelines for the interaction and visual design" ...) A kiedy zadebiutował Android? W 2008 roku.

Przy okazji - firma Norman Nielsen Group, która co jakiś czas publikuje darmowe raporty (ostatnio dotyczący eye-trackingu) udostępniła niedawno do pobrania 100 stronicowy dokument "Usability of iPad Apps and Websites: First Research Findings".

Jeżeli ktoś z czytelników jest zainteresowany zaprojektowaniem (lub badaniami użyteczności) aplikacji na urządzenia mobilne (szczególnie Apple, ale nie tylko), to zapraszam do kontaktu 🙂