Niewiele czytam książek branżowych i nie przepadam za pozycjami opisującymi konkretne przepisy na różne rozwiązania projektowe w interfejsach użytkownika. To bardzo szybko się dezaktualizuje - wolę książki, które mówią o designie na nieco wyższym poziomie abstrakcji. "The Design of Everyday Things" Dona Normana zostało wydane ponad 20 lat temu i nadal jest aktualne!

Dziś kilka impresji na temat książek, które ostatnio przeczytałem.

Marcin Sikorski, "Interakcja człowiek-komputer", Wydawnictwo PJWSTK, 2011

Kiedy pierwszy raz usłyszałem o tej książce bardzo się ucieszyłem. Wreszcie pierwsza rzetelna naukowo (podręcznik dla studentów) publikacja na temat HCI po polsku! Równie zadowolony byłem po pobieżnym jej przekartkowaniu (czego dałem wyraz na Facebooku), niestety kiedy zacząłem ją czytać mój entuzjazm słabł z każdą stroną... To rzeczywiście jest typowy polski podręcznik - niestety i ze wszystkimi wadami, które się z tym wiążą.

Książka wydana jest dość marnie - słabe ryciny, czarno-białe screeny z interfejsów. Zawiera masę informacji, które potraktowane są jednak bardzo skrótowo, wygląda to tak, jakby ambicją autora było poruszenie jak największej liczby tematów. (Przy encyklopedycznej formule książki przeszkadza bardzo brak indeksu terminów.) Mam wrażenie, że wiele rzeczy zostało wymienionych, bo tak wypadało, natomiast mało z tego wynika. Pan Marcin pisze np. na temat praw Fittsa i Hicka, podaje nawet szczegółowe wzory, nie podaje jednak praktycznego ich zastosowania, mówi nawet, że takiego w zasadzie brak! Po co więc zaprzątać sobie tym głowę? Pisze o GOMS, robi to jednak w taki sposób, że czytelnik nie wyniesie z tego żadnej praktycznej wiedzy o zastosowaniu tej metody (lepiej poczytać "Humane Interface" Raskina). Pisząc o narządzie wzroku człowieka musi wyliczyć, że oko składa się m.in. z czopków i słupków, choć do niczego to niepotrzebne. Długie fragmenty poświęcone psychologii poznawczej robią wrażenie czegoś zbędnego i przestarzałego (wydają się być oparte na wiedzy z "Psychologii przetwarzania informacji" Normana z lat 70-tych). Przykłady interfejsów trącą myszką, o interfejsach dotykowych, które są już codziennością mowa jak o czymś, co jest nowością. Obawiam się, że praktycy niewiele wyniosą z tej książki, a nawet dla studentów którzy czytają anglojęzyczne serwisy o user experience, korzystają z iPhone-ów i przeglądają EngadgetaSmashing Magazine będzie ona czymś archaicznym. Główną zaletą tej pozycji jest to, że wreszcie mamy zebrane w formie książkowej klasyczne informacje, które pojawiały się do tej pory w na blogach różnych zapaleńców - przetłumaczone heurystyki Nielsena, spis norm ISO związanych z użytecznością i temu podobne.

Nie chcę wyjść na malkontenta - mimo wszystko bardzo fajnie, że taka pozycja się ukazała. Wiele z opisywanych zagadnień pojawia się chyba po raz pierwszy w polskiej literaturze i dr Sikorskiemu należą się za to gratulacje, ale widzę tu trochę zmarnowany potencjał. Kilka rozmów z różnymi osobami z branży o tej książce potwierdziły, że nie jestem w swojej opinii odosobniony.

Brakuję mi książki, która by mówiła, jak projektowanie interakcji wygląda w rzeczywistości, w procesie, w realnych przedsiębiorstwach, ze wszystkimi ograniczeniami, rozterkami, problemami i trickami...

Jacob Schneider i Mark Stickdorn, "This Is Service Design Thinking", BIS Publishers, 2011

To także podręcznik, ale jakże inny... Od strony edytorskiej książka wydana jest po prostu przepięknie - dawno nie widziałem tak ładnie i ciekawie zaprojektowanej pozycji. Widać też, że jest to książka stworzona przez praktyków - jest prosto napisana (raczej dla początkujących), ale bardzo konkretna. Ciekawy był też proces jej powstania - w dużej mierze przez crowdsourcing. To chyba pierwsza i jedyna tak wyczerpująca pozycja na temat projektowania usług dostępna w tym momencie. Podzielona została na trzy części oznaczone innymi kolorami: teoretyczne wprowadzenie, toolbox z metodami oraz case studies. I o dziwo ta pierwsza część jest chyba najciekawsza. Rzecz warta polecenia dla osób zainteresowanym tym tematem.

Matthew Frederick, "101 Things I Learned In Architecture School", The MIT Press, 2007

 

Zgrabna mała książeczka na jeden wieczór z dobrymi radami dla architektów - takich którzy projektują budynki 🙂 Ale, ale tak naprawdę jest tam sporo ciekawych refleksji na temat designu w ogóle i sporo rzeczy, które można odnieść także do projektowania interfejsów. Dla mnie bardzo inspirująca i przyjemna lektura.

Książka ma formę krótkich haseł/porad/złotych myśli zilustrowanych zawsze jakimś rysunkiem, np:

  • An architect knows something about everything. An engineer knows everything about one thing.
  • Engineers tend to be concerned with physical things in and of themselves. Architects are more directly concerned with the human interface with physical things.
  • Architecture begins with an idea.
  • Soft ideas, soft lines; hard ideas, hard lines
  • Our experience of an architectural space is strongly influenced by how we arrive in it.
  • Any design decision should be justified in at least two ways.
  • Good designers are fast on their feet.
  • Being process-oriented, not product-driven, is the most important and difficult skill for a designer to develop.
  • A proper building grows naturally, logically, and poetically out of all its conditions.
  • If you can’t explain your ideas to your grandmother in terms that she understands, you don’t know your subject well enough
  • Less is more
  • Less is bore

itp. itd. 🙂