Bardzo dobra prezentacja Joe Stewarta, byłego dyrektora kreatywnego agencji Huge, ostatnio odpowiedzialnego za redesign serwisu Virgin America: "Maintaining Satisfaction as a Designer".
Myślę, że każdy kto "projektuje łebsajty dla klienta" może rozpoznać w tym część swoich doświadczeń.
Discovery, Definition, Design, Development, Deployment. Standardowy linearny proces projektowy. Święty graal dla neofitów design thinking 😉 Występuje w tysiącach form i wykresików, pod różnymi nazwami. Każda firma szczyci się swoją odmianą. Brzmi sensownie i logicznie. Klienci to lubią. Nasi szefowie tego wymagają. Uczy się tego studentów.
No więc Paweł Nowak miał taki pomysł, żeby koledzy blogowicze-UXowicze (Paweł, Marcin, Aga, Adrian, Adam - piona!) zadziałali razem, i żebyśmy napisali coś na wspólny temat. Więc piszę. Temat etyki projektanta zapodał Paweł, i myślę, że jest to temat ważny, wieloaspektowy i ciekawy.
Myślę, że pryncypia projektanta powinny być raczej proste, więc po krótkim namyśle doszedłem do tego, że jako profesjonalista do wynajęcia mam w sumie 2 punkty (coś jak "no women, no kids" Leona Zadowodowca 😉 )
Another interview in the "Managing UX" series - this time in English. I'm talking with Darci Dutcher, Head of User Experience and Design at PhotoBox Group. Darci is a user experience designer and consultant with a background in cognitive psychology and technology. Her first job was designing airplane cockpits! Since then she has done UX work in industries including travel, finance, publishing, not-for-profit, compliance, and technology. She's passionate about Lean UX and Agile methodologies and will be speaking at ACE! Conference on Lean and Agile best practices in Kraków, Poland 16-17 June 2014.
Niedawno ukazała się książka "Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration" Eda Catmulla, współzałożyciela studia filmowego Pixar. To częściowo autobiografia, historia Pixara, a przede wszystkim świetna książka o zarządzaniu zespołem kreatywnym, napisana przez człowieka, który niespodziewanie został managerem, próbował czytać popularne podręczniki zarządzania, ale wydawały mu się one pełne buszlitu, wreszcie miał okazję uczyć się (nie bez bólu) od samego Steve'a Jobsa.
Od wielu lat najpopularniejszym wśród projektantów UX modelem procesu projektowego jest proces User-Centered (Systems) Design. (Trudno mi zliczyć, ile prezentacji na ten temat zrobiłem.) Termin ten stworzył w latach 80-tych Donald Norman, a skrót pochodzi podobno od jego ówczesnego miejsca pracy: University of California, San Diego. Proces UCD (alternatywnie HCD - Human-Centered Design) został opisany w normie ISO 9241-210:2010, wcześniej 13407, i składa się z 4 kluczowych etapów:
16-17 czerwca w Krakowie odbędzie się konferencja ACE! poświęcona w całości "zwinnym" metodykom wytwarzania oprogramowania: Agile/Lean. To już V edycja konferencji, która przyciąga co roku wybitnych ekspertów z branży IT. ACE! to wydarzenie, podczas którego liderzy zarządzania Lean oraz Agile spotykają się, aby wymienić doświadczenia.
Głównym celem konferencji jest dzielenie się z polskimi uczestnikami wiedzą i doświadczeniami w obszarze software development przez wybitnych gości ze świata. Jednocześnie istotnym celem, który stawiają sobie organizatorzy konferencji jest możliwość zapoznania się z najciekawszymi przypadkami z polskich firm IT.
Czytelnikom bloga szczególnie zwracam uwagę na prezentację Darci Dutcher (Head of User Experience w Photobox Group). Mam nadzieję, że już niedługo na blogu znajdzie się wywiad z Darci na temat Agile i UX.
Przeczytałem niedawno bardzo fajną książkę, którą chcę Wam polecić: "Brick by Brick: How LEGO Rewrote the Rules of Innovation and Conquered the Global Toy Industry" Davida Robertsona. To historia znanej wszystkim firmy LEGO - od początków, przez kryzys w 2004 roku, kiedy firma stanęła na krawędzi bankructwa, aż do szczęśliwego przezwyciężenia problemów. Co mają klocki LEGO do UXa? Jak się okazuje sporo: jest to bardzo ciekawa opowieść o zarządzaniu innowacją, rozwoju produktów i nowych możliwościach jakie daje otwarcie się firmy na współprojektowanie razem z użytkownikami.
Kilka lat temu z inicjatywy Jana Jursy powstał projekt "UX Storytellers" - książki zbierającej doświadczenia projektantów UX ze świata. W ubiegłym roku Aga Szóstek, razem z innymi osobami z CHI Polska, postanowiła zrealizować podobny projekt w naszym kraju. W wyniku internetowego głosowania została stworzona lista ludzi, którzy zostali wytypowani przez polską społeczność UX do opowiedzenia swoich zawodowych historii w polskiej edycji "UX Storytellers". Znalazłem się w tym doborowym towarzystwie najbardziej doświadczonych specjalistów UX w Polsce (choć to lista na pewno nie kompletna!), obok takich osób jak Aga Szóstek, Tomek Karwatka, Marek Kasperski, Marcin Treder, Marcin Malicki, Krzysztof Piwowar, Piotr Szczepański, Bartek Mozyrko, Tomek Skórski, i inni. No i teraz polskie "UX Storytellers" jest tutaj - mam nadzieję, że nasze historie będą dla Was ciekawe i w jakiś sposób inspirujące 🙂
Na blogu Scamp przeczytałem ciekawy wpis, który dał mi trochę do myślenia.
Większość briefów, które pojawiają się w różnej maści agencjach, zaczyna się od zarysowania backgroundu: wielu różnych detali i uwarunkowań, z których wyprowadzona jest myśl przewodnia i wstępna propozycja rozwiązania. Bo w taki sposób myślą stratedzy i generalnie analityczne typy.
Ale zdaniem autora Scampa "kreatywni" czytają briefy dokładnie na odwrót: zaczynając od propozycji dla konsumenta, intuicyjnie ją oceniając, następnie dopiero zagłębiając się w detale, które do tej propozycji doprowadziły. To finalna propozycja dla odbiorcy przede wszystkim ich interesuje, bo to, co mają stworzyć, to właśnie końcowe rozwiązanie.