July 12, 20172 Comments

Sometimes life’s a bitch

 

Thomas Midgley, Jr. (1889-1944) był nagradzanym amerykańskim wynalazcą i innowatorem, chemikiem i inżynierem, autorem ponad 100 patentów.

Read more

March 27, 2017No Comments

The Deamons of Anticipatory Design

My take on one of the latest (and most important in my opinion) trends in digital design.

What is Anticipatory Design?

The term “anticipatory design” is getting traction recently to denote a form of design of products and services that make decisions on behalf of the user automatically without much need of user input. Anticipatory goes way beyond personalization to eliminate needless choice.

Read more

December 13, 20161 Comment

BankBot i przyszłość bankowości

W ubiegłym tygodniu firma, w której pracuję, czyli K2, opublikowała powyższe wideo z naszą wizją bankowości przyszłości, która skupia się na wykorzystaniu inteligentnego robota-asystenta (BankBota) i nowych możliwościach, jakie będą dostępne po wprowadzeniu dyrektywy unijnej PSD2 w Europie.

Read more

July 11, 20165 Comments

Product Design a sprawa polska

Poprzedni wpis zebrał lawinę komentarzy, trochę gratulacji, trochę hejtu, oraz sporo niezrozumienia.

Więc pozwolę sobie jeszcze raz wyjaśnić, o co mi z tym wszystkim chodzi.

Otóż, zupełnie nie chodzi o to, że jeden wytarty buzzword (User Experience) zastępujemy nowym, mocniejszym, bardziej błyszczącym i większym (Product Design). Wręcz przeciwnie: mniejszym, uważam, że potrzebne jest zejście na ziemię, odejście od magii UX-owych metod i powściągnięcie rozbuchanych romantycznych wizji UX-a, potrzeba konkretu.

Read more

July 5, 201626 Comments

2015: rok w którym UX się skończył

Ten tytuł to oczywiście straszliwy clickbait, ale mam naprawdę taką nadzieję, że UX się wreszcie skończył, przynajmniej takim jakim go do tej pory znaliśmy 😉 Minęły czasy UX Designera jako ewangelisty projektowania zorientowanego na użytkownika, samotnego rycerza-humanisty w świecie IT.

Teraz już nikomu nie trzeba tłumaczyć, że to ważne. Słowa user experience, customer experience, czy nawet human experience (czy może być coś bardziej ogólnego, do tego stopnia, że nie wiadomo, co w zasadzie robisz?), "klientocentryczność", nie wspominając o design thinking, są na ustach wszystkich, nawet ludzi z zarządów firm, którzy wprawdzie mało wiedzą o projektowaniu, ale wiedzą że są to istotne hasła. Niestety przez swoją niejasność te terminy bardzo łatwo stają się pustymi sloganami. ("Tworzymy strategię naszej organizacji w kierunku zwiększania klientocentryczności poprzez rozwój customer experience w duchu metodologii design thinking." 😉 ) Swoje robi też wiara w to, że projekty rodzą się z badań, a nie z idei, pracy i doświadczenia designerów. (Wiele firm ma wszystko dokładnie przebadane, tylko nic dobrze nie zrobione.)

Read more

July 5, 2016No Comments

2015: The Year UX Ended

I admit that the title is a terrible clickbait, but I truly hope that UX has finally come to its end. At least the kind of UX we all knew. The times are gone when the UX designer used to be the lonely design evangelist preaching for the user’s satisfaction. UX designers are no longer the lone knights of arts and humanities in the techie world of IT.

Nowadays, it goes without saying that UX is crucial and we no longer need to explain how important it is. There are lots of buzzwords out there: user experience, customer experience or even human experience (can there be anything more vague? anything so vague that no one really knows what it actually is that you do?), client-centricity and, finally, design thinking. Everyone loves the buzzwords, even companies’ board members, who have nothing to do with design, but they do know that those words are important. Sadly enough, due to their vagueness, those words have often been downgraded to empty slogans (“The strategy of our organisation is aimed at increasing client-centricity through improving customer experience in the spirit of design thinking”) 😉 On top of that, many people believe that projects are born out of research, while they are actually born out of the ideaswork and experience of designers. Many can do great research, but they often fail at the design and delivery stages.

Read more

September 24, 20152 Comments

The Simplicity Cycle

Jako projektanci UX zawsze dążymy do tego, żeby nasze produkty były jak najprostsze w użyciu. Ale co to znaczy proste? To nie jest wcale takie proste 🙂

Making something simple is difficult. Simplicity is actually quite complex.

- Don Norman

Interesujące podejście do tego tematu prezentuje Dan Ward w swojej krótkiej książce "The Simplicity Cycle: A Field Guide to Making Things Better Without Making Them Worse" (do której Don Norman napisał wstęp).

Read more

March 29, 20153 Comments

UX a sztuka komiksu

Nigdy nie interesowałem się za bardzo komiksem i jestem profanem w tym temacie. Ostatnio zaciekawiło mnie jednak to, jak komiksy (te ambitne) powstają: jak wygląda współpraca autora scenariusza i projektanta graficznego? Jak w ogóle wygląda/powinien wyglądać scenariusz do komiksu?

Dlaczego to jest dla mnie interesujące?

Bo we współpracy scenarzysty i artysty komiksowego widzę paralelę z pracą UX Designera i projektanta graficznego. Bo komiksy i interfejsy, to media wizualne.

Read more

December 7, 20143 Comments

Managing UX – part 8: Irene Pereyra and Anton Repponen (Anton & Irene)

At Imagination Day conference in Warsaw I greatly enjoyed presentation by Anton Repponen and Irene Pereyra. Here’s an interview with this UX/design duo!

As User Experience Director / Designer, Irene Pereyra is responsible for translating business requirements into intuitive interactive solutions. A recipient of the prestigious Red Dot “Best of the Best” award, Anton Repponen is a highly influential designer in the digital creative industry. Together they run a design studio in NYC called Anton & Irene. Previously they both worked at Fantasy Interactive, one of the world's most respected digital agencies (Irene as a Global UX Director and Anton as a Global Creative Director). They were responsible for delivering creative solutions for clients such as Google, USA Today, Wacom and HTC, among others.

Read more

November 13, 20142 Comments

Po Imagination Day 2014

Bardzo mi się nie chce, ale Wojtek, Eryk i Hubert prosili, więc, dobra, spóźniona relacja z Imagination Day 4. Czyli najlepszej konferencji o reklamie, marketingu i kreatywności w Polsce. W zeszłym roku było naprawdę nieźle, a w tym - petarda! Wszyscy prelegenci, to jedni z najlepszych na świecie, w tym co robią, a formuła jest najprostsza z możliwych: pokazywanie prac z portfolio. Oczywiście dookoła tego jest dużo miejsca na szersze refleksje, ale punktem skupienia są finalne prace, a nie proces i metody, jak to często bywa na eventach UX-owych. (Wykorzystaliśmy metodę x, nic nadzwyczajnego z tego nie wyszło, ale patrzcie, jaka fajna metoda!).

Read more

ixdf-logo-full-expanded 1

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023