Kolejny wywiad z cyklu "managing UX" - tym razem na rozmowę ze mną zgodził się Marcin Treder, CEO UXPin, czyli polskiego startupu podbijającego Dolinę Krzemową 🙂 UXPin to narzędzie do tworzenia makiet interfejsu i innych dokumentów przydatnych w procesie projektowym - oprogramowanie "tworzone przez UX Designerów dla UX Designerów".
Takie podejście do projektowania wydaje mi się bardzo cenne, pozbawione bulszitu, atrakcyjne:
Over the last decade, designers have been encouraged to think big, to solve “wicked problems,” to use “design thinking” to tackle massive, systemic issues in business and in government. No problem is too large to not apply the tools of design to, and design engagements can involve everything from organizational restructuring to urban planning.
The results of this refocusing of design efforts are unclear. But by working at such a macro scale, an important part of design is often lost: the details that delight. Products that we love show an attention to detail: the beautiful curve, the satisfying click, the understandable mental model.
This is another way to work: not through grand, top-down design projects, but from the bottom up, by crafting—lovingly, with care—small things. This is something designers can do quite well, with immediate, tangible results. This is another way to change the world: by making seemingly inconsequential moments into instances of pleasure.
There is a joy in tiny things that are beautiful and work well. This joy is both on the part of the user and in the creator, even though it certainly takes skill, time, and thought to make it so. It’s hard work, and as admirable in its own way as tackling the Big Problems. After all, who doesn’t need more joy in their life?
14 listopada 2013 w Warszawie odbędzie się konferencja z okazji Światowego Dnia Użyteczności (World Usability Day) – WUD na Pradze. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. Wiesław Bartkowski (SWPS/School of Form), Natalia Różycka (Roche) oraz Marcin Piotrowski (Play). Rejestracja na to wydarzenie powinna ruszyć już dzisiaj 🙂
Z tej okazji przeprowadziłem wywiad z Marcinem Piotrowskim, który kieruje zespołem UX w Play. Marcin poprowadzi na WUD na Pradze warsztaty ze współprojektowania z użytkownikami (participatory design).
No więc Yahoo zmieniło logo i jest afera, bo niektórym się nie podoba. Do tego CEO Marissa Mayer napisała notkę na Tumblerze, z której wynika, że logo powstało w jeden weekend i sama je współtworzyła. Z punktu widzenia polskiego podwórka, to w ogóle ma małe znaczenie, ale jest ciekawe.
Jest jeden problem, którego projektant interakcji, przy tworzeniu serwisów internetowych dla dużych firm, rozwiązać często do końca nie może: zaprezentowanie oferty w sposób zrozumiały i łatwy w nawigacji dla konsumenta. Niby to kluczowe, tego właśnie się od niego oczekuje. Ale bywa, że oferta firmy jest tak duża i złożona, że pokazać się jej prosto po prostu się nie da... bez uproszczenia samej oferty. Czasem oferty nie rozumieją nawet pracownicy firmy, co więc mówić o klientach.
Myślę tu o firmach takich jak telekomy z dziesiątkami taryf i ich wariantów, bankach z portfolio 200+ produktów finansowych, firmach ubezpieczeniowych, które mają kilkaset ubezpieczeń na każdą okazje, producentach komputerów z 60 modelami podobnych laptopów, itp.
Po co w ogóle pokazywać to całe dobro w internecie skoro nikt nie jest w stanie tego zrozumieć, porównać i świadomie wybrać, bez poświęcenia na to duuużej ilości czasu i energii? Paradox of choice zabija pewnie połowę potencjalnej sprzedaży. Czy bank naprawdę potrzebuje 11 rodzajów kont o niewiele mówiących nazwach i 8 kart kredytowych? Czy nie prościej oferować jedno konto i jedną kartę z dodatkowymi opcjami? Czy chce mi się wybierać spośród 10 ubezpieczeń medycznych (każde z dodatkowymi wariantami)?
Jest już do obejrzenia online najlepsza moim zdaniem prezentacja z konferencji UX Poland 2013: "The Huge Design Process - Making Something You Love" Josha Paytona (UX Director z londyńskiego oddziału agencji Huge).
Przeczytałem ostatnio ciekawą książkę Bruce'a Sterlinga: "Shaping Things". To już dość stara pozycja (2005), ale nadal inspirująca. Sterling znany jest jako autor cyberpunkowej prozy SF, ale ta bardzo ładnie wydana książeczka to coś innego - krótki esej na temat przyszłości designu.
Na UX Poland dwóch zagranicznych prelegentów (Josh Payton i ktoś jeszcze) w swoich prezentacjach pokazywali trailer z dokumentalnego filmu "Jiro Dreams of Sushi". Słyszałem już o nim wcześniej, ale teraz postanowiłem wreszcie obejrzeć. To naprawdę piękny i wzruszający film.
Moja relacja będzie krótka - dłuższą możecie przeczytać u Roberta.
UX Poland było zdecydowanie najlepszą konferencją w Polsce ze wszystkich IA Summitów, WUDów itp. do tej pory. Doskonała organizacja, świetne miejsce (kino Praha) - wygodne fotele, częste przerwy, w czasie których można było wymienić się opiniami, no i dużo naprawdę ciekawych prezentacji.
Wreszcie dalszy ciąg wywiadów z osobami kierującymi zespołami UX w Polsce 🙂 Mój rozmówca, Adam Plona, ma olbrzymie doświadczenie w tworzeniu serwisów informacyjnych, czy też (brzydkie słowo) "kontentowych" - pracował kolejno w Polskapresse, Agorze i Axel Springer, a obecnie pracuje dla NextWeb.