March 18, 20132 Comments

Google Glass i wearable computing

(…) dotknął jej twarzy. Nieoczekiwana twardość wszczepionych szkieł.
— Nie rób tego — powiedziała. — Zostają odciski palców.

Molly w "Neuromancerze" (1984) Williama Gibsona ma cybernetyczne szkła wszczepione w czaszkę i podłączone do nerwu wzrokowego. Jesteśmy teraz bliżej, niż kiedykolwiek cyberpunkowego świata. Google Glass, to pierwszy poważny komercyjny produkt (chyba będzie?), który nas do tego zbliża. Noszone na głowie ustrojstwo stale podłączone do internetu, które rozszerza rzeczywistość użytkownika o dodatkowe informacje pojawiające się bezpośrednio w polu widzenia. Sergey Brin, CEO Google, nie pokazuje się już publicznie bez tego urządzenia na twarzy.

Sergey Brin, co-founder of Google appear
Read more

February 16, 20131 Comment

Zarządzanie zespołem UX – odcinek 3: Joanna Strzelec (BLStream)

Kolejny wywiad - tym razem z Joanną Strzelec - Head of UX w firmie BLStream. Joanna pracowała wcześniej jako project manager, programistka i grafik, a od 6 miesięcy kieruje zespołem projektantów user experience. Myślę, że to kolejne ciekawe spojrzenie na branżę w Polsce - nie z perspektywy agencji, portalu, czy firmy typowo internetowej.

joanna_strzelec
Read more

January 15, 20132 Comments

Zarządzanie zespołem UX – odcinek 2: Krzysztof Piwowar (Nokaut)

Ciąg dalszy cyklu rozmów z managerami zespołów UX. Tym razem na moje pytania zgodził się odpowiedzieć Krzysztof Piwowar, który kieruje zespołem projektantów user experience w Nokaut. Krzysztof jest o tyle ciekawym rozmówcą, że przez dłuższy czas pracował w agencji interaktywnej jako konsultant UX, a teraz pracuje w Nokaucie nad projektami wewnętrznymi, może więc porównać ze sobą te dwa różne światy.

Krzysztof działa w branży od ponad 7 lat.

kpiwowar
Read more

January 12, 20137 Comments

Zarządzanie zespołem UX – odcinek 1: Justyna Karamuz (Agora)

Dzisiaj na blogu początek nowego cyklu wywiadów z managerami zarządzającymi zespołami UX. Wydaje mi się, że takich osób jest w naszym kraju bardzo niewiele, bo też nie ma dużych zespołów UX, projektanci często pracują samodzielnie. Chciałbym dowiedzieć się i pokazać jak wygląda praca UX Managera w Polsce i rola projektantów UX w różnych firmach. Świat agencji interaktywnej znam z doświadczenia, więc najbardziej interesujące są dla mnie przypadki zespołów, które pracują nad własnymi wewnętrznymi projektami.

Na start wywiad z Justyną Karamuz, która kieruje zespołem User Experience w Agorze / Gazeta.pl. Justyna od 9 lat pracuje przy projektach internetowych. Przed Agorą była projektantem interakcji w Pracuj.pl.

justnakaramuz
Read more

January 9, 20134 Comments

Call to action: polskie nagrody UX?

Jest taka rzecz, która chodzi mi po głowie od kilku lat: czy nie byłoby fajnie, gdybyśmy mieli coroczne nagrody wyróżniające najlepsze projekty UX / interaction design w Polsce?

Takich nagród nie ma wiele na świecie. Są User Experience AwardsIxDA Awards. Są nagrody Innovation by Design Fast Company.

W zeszłym roku w K2 spróbowaliśmy naszych sił w IxDA Awards i udało nam się przejść globalne peer review i dostać z naszym projektem portalu PKO BP na shortlistę. Samo to jest sporym wyróżnieniem - był to jedyny zakwalifikowany projekt z Europy środkowej/wschodniej i jeden z nielicznych spoza USA/UK. Nie wygraliśmy i szczerze mówiąc nie bardzo na to liczyliśmy biorąc pod uwagę konkurencję: znaleźliśmy się w gronie takich firm jak R/GA (Nike+ Fuelband - pewny zwycięzca), Cooper, czy IDEO.

Nike+ to projekt za miliony dolarów - nie widzę w Polsce przedsięwzięcia, które miałoby szanse w takim globalnym konkursie. Po prostu nasz rynek nie jest na takim poziomie rozwoju. W UX Awards w zeszłym roku wygrał m.in. projekt Android Ice Cream Sandwich, ekosystem HBO GO i aplikacja Bloomberg.

Read more

December 14, 201213 Comments

6 podejść do user experience

Wyróżniamy jaskółkę afrykańską i europejską. I wyróżniamy też 6 różnych podejść do tego, czym jest UX/projektowanie interakcji/IA/whatever:

1. Podejście projektowe

Projektowanie UX to projektowanie rzeczy. Zwykle są to rzeczy niematerialne - interfejsy, procesy, usługi, ale tym nie mniej są to konkretne rzeczy, które można zobaczyć, doświadczyć ich, użyć ich, skorzystać z nich. Rozwiązują konkretne problemy, powstają w oparciu o rzeczywiste wymagania i korzystają z nich ludzie. Gdybym miał powiedzieć, czym jest dla mnie design, to powiedziałbym, że to właśnie to. I uczestniczenie w wymyślaniu i projektowaniu rzeczy, z których korzystają inni ludzie jest dla mnie frajdą i tym, co najbardziej mnie interesuje. Wszystkie inne podejścia do tego czym jest UX mogą być jedynie wsparciem dla tego jednego celu. Czasem przydatnym, a czasem zbędnym.

Read more

November 30, 20121 Comment

Prezentacja z WUD Kraków 2012

Moja prezentacja z World Usability Day w Krakowie. Impreza była bardzo fajna, prelekcje ciekawe (szczególnie "Projektowanie dla ekspertów" Ewy Sobuli i Tomasza Rupika), a organizacja po prostu świetna!

Read more

November 10, 20125 Comments

Profil polskiego specjalisty UX

8 listopada na konferencji WUD na Pradze miała miejsce premiera raportu "Profil specjalistów UX w Polsce" zawierającego wyniki pierwszego internetowego badania przedstawicieli naszej branży. Warto ten raport przejrzeć - jest naprawdę ciekawy. Tomasz Skórski i Joanna Kwiatkowska zrobili kawał dobrej roboty.

Poniżej mój krótki komentarz do wyników raportu.

Read more

October 30, 20125 Comments

World Usability Day 2012

Jak co roku w listopadzie ma miejsce Światowy Dzień Użyteczności - tym razem pod hasłem "projektowanie systemów finansowych". Z tej okazji w całej Polsce odbędzie się kilka ciekawych spotkań - przez cały miesiąc, a nie jeden dzień 🙂

Read more

October 11, 20121 Comment

Zasada MAYA

Raymond Loewy

Każdy innowacyjny projekt napotyka na tę przeszkodę - nowe rozwiązanie może być lepsze, ale nie jest "intuicyjne" dla użytkowników i klientów, bo odbiega od znanego im standardu.

Read more

ixdf-logo-full-expanded 1

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023