March 26, 2012No Comments

Global Service Jam 2012 w Poznaniu

Global Service Jam logo

Global Service Jam to bardzo ciekawy międzynarodowy projekt, w którym przez 48 godzin ludzie z całego świata spotykają się razem (lokalnie i zdalnie), żeby wspólnie wymyślać nowe usługi nawiązujące do zadanego tematu. To taki "startup weekend" dla service designu.

W tym roku Service Jam miał swoje polskie edycje w Poznaniu i Szczecinie. Może za rok także w Warszawie? 🙂

Poniżej relacja z poznańskiej imprezy autorstwa Cyryla Kwaśniewskiego i Marcina Chłodnickiego (redakcja: Maciej Połoński).

Read more

March 11, 20123 Comments

Service design – po co to wszystko?

Marcin Chłodnicki przygotował ciekawy diagram, który pokazuje korzyści płynące z service designu (czy też dobrego designu w ogóle). Dzięki jego uprzejmości umieszczam go na blogu.

Dlaczego service design?

Read more

February 26, 20128 Comments

Ubiquitous computing

Nigdzie w polskim internecie nie znalałem niczego na bardzo ciekawy temat jakim jest ubiquitous computing (w skrócie ubicomp), więc postanowiłem coś o tym napisać. Samo polskie tłumaczenie tego terminu "przetwarzanie rozpowszechnione" brzmi dość niezgrabnie. Co to jest i co to znaczy?

Ubocznym skutkiem prawa Moore'a, które mówi, że liczba tranzystorów w mikroprocesorach podwaja się co dwa lata, jest to że słabsze procesory nieubłaganie tanieją. Moc obliczeniowa jest coraz tańsza, odpowiedniki starych procesorów coraz mniejsze, pobierają mniej energii, a mogą nadal znaleźć wiele zastosowań. Dzisiejsze zegarki mają większą moc obliczeniową, niż komputery NASA w momencie lądowania ludzi na Księżycu. Ten fakt powoduje, że istnieje dziś możliwość zastosowania układów elektronicznych w wielu przedmiotach codziennego użytku po bardzo niskich kosztach. Połączenie tych wszystkich urządzeń w sieć daje zupełnie nowe możliwości.

Read more

February 19, 201232 Comments

Ciężkie życie korporacyjnego projektanta

Cała sprawa wydarzyła się ponad dwa lata temu. Amerykański projektant interfejsów, Dustin Curtis, zmuszony do skorzystania z mało użytecznej i źle zaprojektowanej strony American Airlines poważnie się wkurzył i obiecał sobie nigdy więcej nie być klientem tej linii lotniczej. A potem zaprojektował nową wersję serwisu, tak jak powinien on według niego wyglądać, i wystosował otwarty list do American Airlines:

Jak to się stało? Gdybym prowadził firmę o takim znaczeniu i historii jak American Airlines byłoby mi głupio - a raczej wstyd - że ma ona serwis, który robi tak złe wrażenie na klientach. Jak wasz CEO, Gerard J. Arpey, usprawiedliwi traktowanie klientów w ten sposób? Czemu wasza rada nadzorcza pozwala na to? Wasza strona internetowa jest obrazą dla waszych klientów, ogranicza wasze przychody i trwale niszczy obraz waszej marki w umyśle każdego odwiedzającego użytkownika.

Read more

February 2, 2012No Comments

Polish IA Summit 2012

W dniach 18-20 kwietnia 2012 w Warszawie odbędzie się trzecia edycja konferencji IA Summit. W tym roku spotkanie połączyło się z konferencją „Interfejs użytkownika - Kansei w Praktyce”, która od 7 lat jest organizowana przez Polsko-Japońską Wyższą Szkołę Technik Komputerowych.

Trwa call for papers: do 14 lutego można zgłaszać abstrakty wystąpień. Więcej informacji na stronie IA Summit.

January 15, 20126 Comments

Między reklamą a rzeczywistością

Brandon Schauer (President & Managing Director Adaptive Path) pokusił o ciekawe wyliczenie - ile pieniędzy wydawanych jest przez firmy na projektowanie usług, a ile na ich reklamę?

W 2011 roku wydano w USA ponad 40 mld $ na reklamę (wg estymacji tylko dla kilku największych kategorii usług - finanse, telecomy itp.). Dla porównania planowanie i projektowanie usług pochłonęło ok. 2 mld $.

Read more

January 9, 201219 Comments

Życzenia na 2012

Czego życzyłbym samemu sobie jako projektant(owi) i całej branży w nowym roku?

1) Samych dobrych briefów od klientów 🙂

Chciałbym dostawać zapytania, które jasno określają cele i kontekst projektu, grupę odbiorców - czyli definiują problem biznesowy, a nie przechodzą od razu do szczegółów rozwiązania. Niestety cały czas spory procent zapytań, to listy funkcji serwisu albo wręcz opisy interfejsu bez jasno opisanych celów, modelu biznesowego, opisu funkcjonowania usługi na poziomie organizacyjnym (procesy obsługi, systemy wspierające, możliwości pozyskania treści), a nie na poziomie makiety. Czyli bez tego, co naprawdę istotne.

Read more

January 6, 2012No Comments

IA@SWPS

Wszystkich zainteresowanych zapraszam do udziału w studiach podyplomowych Architektura informacji i badania użyteczności nowych technologii na SWPS w Warszawie. Wśród prowadzący są specjaliści z K2, Uselab, Artegence i innych polskich firm oraz psychologowie, wykłady poprowadzą też goście z zagranicy Peter Boersma z Adaptive Path, Martin Belam z Guardiana, Andrea Resmini.

A ja mam poprowadzić zajęcia o projektowaniu serwisów internetowych i aplikacji mobilnych.

Rekrutacja trwa do 31 stycznia 2012.

December 19, 20112 Comments

Komunikaty systemowe

Niedawno dostałem od mojego banku, w którym posiadam kredyt hipoteczny, taki oto list:

PRZYPOMNIENIE O DOSTARCZENIU DOKUMENTÓW

Nordea Bank Polska S.A. uprzejmie informuje, że upływa termin dostarczenia:

- umowy cesji z polisy ubezpieczenia nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych na rzecz Nordea Bank Polska SA z siedzibą w Gdyni (…). Termin dostarczenia do 2011-11-28

- zawartej na kolejny okres polisy ubezpieczenia nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych wraz z dowodem opłacenia składki. Termin dostarczenia do 2011-11-28

Uprzejmie prosimy o przedłożenie aktualnych w/w dokumentów w oryginale w terminie nieprzekraczalnym, określonym w wyżej wymienionej umowie kredytowej.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Oddziałem Banku.

* W przypadku niedostarczenia dokumentów do dnia wymagalności zostanie wysłane wezwanie, za które Bank pobierze opłatę zgodnie z obowiązującą w Nordea Bank Polska S.A. Tabelą opłat i prowizji.

Na pozór wszystko w tym dokumencie wydaje się w porządku - miło, że przypominają - a jednak brakuje jednej ważnej informacji. Jeżeli mam już ubezpieczenie wykupione razem z kredytem, to jak mogę po prostu przedłużyć istniejącą polisę? (Która wygasa do podanego terminu.) Nie ma nic na ten temat, choć znalazło się miejsce na groźbę - jeśli nie dostarczę dokumentów na czas bank ma coś miłego specjalnie dla mnie w tabeli opłat i prowizji. Jest informacja o tym, co trzeba wykonać, nie ma żadnej informacji o tym jak to zrobić.

Read more

December 12, 20114 Comments

Horror vacui

Odkąd pracuję przy projektach internetowych od lat spotykam się ze zjawiskiem, które niezmiennie mnie irytuje, bo ciągle i ciągle muszę bić się o to z wieloma klientami. Chodzi o lęk niektórych klientów przed pustą przestrzenią na stronie internetowej. Niektóre osoby myślą, że każde wolne, puste miejsce na stronie jest wadą projektu i starają się za wszelką cenę wypełnić każdą wolną przestrzeń, a to jakiś widgetem, a to bannerem, linkami, czymkolwiek. Każde puste miejsce traktują jako wroga, tak jakby wszelka "niewykorzystana" przestrzeń zmniejszała zwrot z inwestycji.

Read more

ixdf-logo-full-expanded 1

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023