September 28, 20111 Comment

Wyborczy eye-tracking

Mamy okres przedwyborczy i w czasie przerwy na kawę w pracy zaczęliśmy dziś rozmawiać o polityce. A ponieważ rozmowa toczyła się w gronie pracowników K2 User Experience zakończyła się niespodziewanie pomysłem na zrobienie badania eyetrackingowego fotografii partyjnych liderów 😉 Od pomysłu do realizacji droga była już krótka i w ciągu godziny zrobiliśmy szybkie badanie tego, jak wyborcy postrzegają polskich polityków.

Oczywiście trudno to badanie traktować inaczej, niż jako zabawę, m.in. ze względu na małą próbę (n=8) i mało porównywalne zdjęcia polityków (różne oświetlenie, pozy, jedne zdjęcia prezentują tylko twarz, inne także sylwetkę). Tym niemniej postanowiłem podzielić się wynikami, bo prezentują się one dość zabawnie 🙂

Jako benchmark dla fotografii polityków wybraliśmy zdjęcie pewnego groźnie wyglądającego kotka. Oprócz tego prezentowaliśmy wizerunki ośmiu polityków. Wszystkie zdjęcia były wyświetlane przez 5 sekund w losowej kolejności. (Fotografie zostały wyszukane w Google i nie rościmy sobie do nich żadnych praw.)

Read more

August 16, 20112 Comments

Service Design Management – nowy kierunek studiów podyplomowych

Szkoła Główna Handlowa i Instytut Wzornictwa Przemysłowego uruchomiły nowy kierunku studiów podyplomowych - Service Design Management - zarządzanie projektowaniem usług.

Jak podaje IWP: "Celem studiów będzie wykształcenie specjalistów z zakresu zarządzania procesem wdrażania i wprowadzania z sukcesem na rynek nowych usług (w tym e-usług) przez przedsiębiorstwa i podmioty publiczne."

Więcej informacji można znaleźć na stronach IWP. Bardzo się cieszę, że pojawia się możliwość kształcenia w tym kierunku. Czekam na ogłoszenie nazwisk i biogramów prowadzących, bo moim zdaniem w przypadku takich studiów teoria ma znikome znaczenie - kluczowa jest możliwość zdobycia konkretnej wiedzy od praktyków z dużym doświadczeniem.

August 15, 201114 Comments

Google+ i kręgi

To już miesiąc odkąd pojawił się Google+ i zaskoczył wszystkich całkiem udanym interfejsem. A najbardziej prominentną funkcją tego interfejsu są “cirlces”, czyli kręgi do których możemy dodawać znajomych, wysyłać wiadomości i filtrować przez nie posty wyświetlane na naszym wallu.

Wielu specjalistów UX wypowiedziało się bardzo pozytywnie o nowym produkcie Google (chyba najbardziej entuzjastycznie Oliver Reichenstein). Podzielam opinię, że Google+ jest dobrze zaprojektowany i naprawdę ładny, ale sama funkcja kręgów od początku wydała mi się dość mało przydatna w stosunku do tego jak bardzo została wyeksponowana. Nikt chyba za bardzo nie wie jak kręgi najlepiej wykorzystywać, podobnie jak nikt nie wiedział co robić z Google Wave'em. Tak, to fajne, w teorii całkiem użyteczne, ale w praktyce? Pojawił się w sieci dokument z dobrym radami jak używać G+ i w sekcji “Kreatywne sposoby użycia kręgów” można przeczytać, że warto zrobić sobie kręgi Inbox, Read later i Drafts, odtwarzając nic innego jak schemat skrzynki mailowej…

Read more

August 7, 20118 Comments

Service design – zły przykład z Orange

Unikam na blogu opisywania moich prywatnych przygód z nieużytecznymi serwisami czy usługami, ale tym razem postanowiłem opowiedzieć o tym, co spotkało mnie jako klienta sieci Orange. Podwód? Jest to świetny case na pokazanie tego, czym jest service design, a raczej jego brak...

Jak próbowałem aktywować kartę SIM w Orange

Kilka tygodni temu przedłużyłem umowę abonamentową w Orange przy okazji kupując nowy telefon na kartę micro SIM. Zamówienie złożyłem w sklepie internetowym Orange.

Po złożeniu zamówienia otrzymałem kod aktywacyjny i numer zamówienia z informacją:

Dane te będą niezbędne do sprawdzenia statusu zamówienia i aktywacji karty.

Read more

July 7, 2011No Comments

Teksty różne…

...kwadratowe i podłużne, które popełniłem ostatnio poza tym blogiem:

  • Service Design, czyli projektowanie usług dla Mediarunu
  • Od projektowania interakcji do projektowania usług - również o service design, tekst napisany dla IAB
  • "Projektowanie ergonomicznych interfejsów użytkownika" w monografii "Ergonomia - inwestycja w sukces" wydanej przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, pod redakcją naukową dr Iwony Palczewskiej (wersja elektroniczna do pobrania po zarejestrowaniu tutaj)
  • "Lipiec w sieci" - w lipcowym (a jakże 😉 ) numerze czasopisma Press opowiadam o tym jakie serwisy internetowe odwiedzam i jakich aplikacji używam w cyklu Interranking
  • "Pomóż internaucie odnaleźć się na stronie internetowej" - wspólnie z Magdą Bicką i panem ghostwritterem lubiącym bardzo Jacoba Nielsena 😉 w ostatnim numerze magazynu ThinkTank

Poza tym zarobiony jestem... No i zapowiada się, że poprowadzę jakieś zajęcia na nowych studiach podyplomowych na SWPS: Architektura informacji i badania użyteczności nowych technologii (zapraszam więc!).

May 15, 201113 Comments

Trzy książki o designie

Niewiele czytam książek branżowych i nie przepadam za pozycjami opisującymi konkretne przepisy na różne rozwiązania projektowe w interfejsach użytkownika. To bardzo szybko się dezaktualizuje - wolę książki, które mówią o designie na nieco wyższym poziomie abstrakcji. "The Design of Everyday Things" Dona Normana zostało wydane ponad 20 lat temu i nadal jest aktualne!

Dziś kilka impresji na temat książek, które ostatnio przeczytałem.

Read more

April 11, 20118 Comments

Case study z przebudowy portalu Play

No i mam kolejny case, który chcę Wam polecić - chodzi o ostatni redesign portalu Playa.

Read more

March 19, 20112 Comments

Interfejsy urządzeń

Miałem niedawno okazję zrobić ciekawy projekt interfejsu użytkownika do... maszyny służącej do serwisowania klimatyzacji samochodowej w warsztatach naprawczych dla Behr Group. Firma ta jest światowym liderem w produkcji systemów klimatyzacji i chłodzenia silnika dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkty Behr są wykorzystywane w samochodach wielu znanych marek, m.in. Audi, BMW, Chrysler, Citroen, Dodge, GM, Mercedes Benz, Peugeot, Renault, VW. Również najbardziej luksusowe auta, takie jak Maybach i Rolls Royce są wyposażone w systemy firmy Behr.

Maszyna Behr ACxpert 1000a (tak się w końcu nazywa, wcześniej miało być Eco Pro 5001) jest wykorzystywana do testowania i serwisowania klimatyzacji w samochodach osobowych, dostawczych i autobusach. Pozwala m.in. na sprawdzenie szczelności, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oleju.

Urządzenie wygląda tak 🙂

Nowa maszyna wykorzystuje do sterowania 7-calowy ekran dotykowy z graficznym interfejsem użytkownika, który zaprojektowaliśmy w K2. Przygotowując nowy interfejs kierowaliśmy się uwagami zebranymi od mechaników wykorzystujących w swoich warsztatach poprzednią wersję urządzenia (które miało jedynie interfejs tekstowy i fizyczną klawiaturę).

Zapraszam do przeczytania mojego artykułu "User experience urządzeń", gdzie napisałem trochę więcej na temat projektowania interfejsów, które niewiele mają wspólnego z serwisami internetowymi.

Jak myślicie dlaczego projektanci interakcji w Polsce tak rzadko mają okazję zajmować się interfejsami dla różnego rodzaju fizycznych urządzeń? Czy takich projektów jest w naszym kraju po prostu mało, czy to kwestia braku świadomości klientów, czy coś jeszcze innego?

March 11, 20116 Comments

Eye-tracking Facebooka

Pisałem ostatnio o projektowaniu Facebooka i o tym, że twórcy tego serwisu wykorzystują do testowania wprowadzanych w nim zmian badania eye-trackingowe. Postanowiliśmy w K2 User Experience zrobić badanie Facebooka z użyciem eye-trackera, żeby dowiedzieć się jakie są wzorce przeglądania serwisu i jak użytkownicy postrzegają pojawiające się na ich wallu wpisy. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 30 respondentów używających regularnie Facebooka.

Co ciekawego z tego wyszło? Przede wszystkim okazuje się, że użytkownicy rzeczywiście czytają posty marek pochodzące z fanpage-y - są one niewiele mniej angażujące niż posty znajomych. Poza tym Facebook wydaje się naprawdę dobrze zaprojektowanym serwisem - użytkownicy patrzą tam, gdzie wydaję się, że powinni, no może poza reklamami 🙂 Wyniki wypełnianego po badaniu eyetrackingowym kwestionariusza mówią o tym, że serwis jest dość prosty i korzystanie z niego daje użytkownikom satysfakcję, ale jednocześnie przydatność Facebooka jest niska. Nasi respondenci podkreślali, że korzystając z Facebooka tracą dużo czasu, który mogliby wykorzystać w lepszy sposób. Ten serwis jest jak narkotyk - bardzo wciąga i daje przyjemność, ale używanie go nie niesie dużej wartość i ma też negatywne skutki.

Oto film z podsumowaniem wyników badania:

Pełny raport do pobrania (PDF).

January 11, 20117 Comments

Projektowanie w Facebooku

Parę miesięcy temu pisałem o projektowaniu w Apple, a jak to wygląda w gigantycznym serwisie internetowym takim jak Facebook opowiedział niedawno na amerykańskiej konferencji UX Week Adam Mosseri - product design manager z tej mającej ponad 500 milionów użytkowników sieci społecznej.

https://vimeo.com/14999991

Polecam bardzo posłuchać albo przeczytać transkrypcję. O Facebooku często mówi się, że jest kiepsko zaprojektowany, ale to niezupełnie prawda. Czytając polskie webdesignerskie fora dyskusyjne można odnieść wrażenie, że każdy kto kiedykolwiek "zrobił stronkę" na pewno i Facebooka zaprojektowałby lepiej 🙂 Tymczasem mogę sobie wyobrazić, że same problemy techniczne i wydajnościowe związane z tworzeniem tak dużego serwisu, to coś z czym mało kto się zetknął.

Read more

ixdf-logo-full-expanded 1

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

Maciej Lipiec is an approved Educational Partner of the Interaction Design Foundation, the world’s largest UX Design learning community.
Get 3 months of free membership to learn UX Design here!

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023 

© Maciej Lipiec 2007-2023